این روزها، سیستم‌های فناوری دسکتاپ از راه دور، مانند VNC در شبکه‌های کامپیوتری خانگی بسیار کاربردی هستند. این تکنولوژی به کاربران این امکان را می‌دهد که حتی اگر در خانه نیستند و به سیستم خود دسترسی ندارند، بتوانند از دسکتاپ خود استفاده کنند. این سیستم همچنین برای مدیران شبکه در محیط‌های کسب‌وکاری مانند بخش‌های فناوری اطلاعات (IT) بسیار مفید است؛ چون با کمک این تکنولوژی می‌توانند زمانی‌که می‌خواهند از راه دور مشکلات سیستم‌های کارکنان را رفع کنند. در این مطلب سعی داریم تا کنسول وی ان اس را شرح داده و درمورد اینکه VNC چیست و چه کاربردی دارد اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

تاریخچه نرم افزار VNC

تکنولوژی VNC به عنوان یک پروژه‌ی تحقیقاتی باز در اواخر دهه‌ی 1990 به وجود آمد. بعد از ایجاد این نرم افزار چندین راهکار دسکتاپ از راه دور نیز بر اساس VNC ایجاد شد. سپس تیم توسعه‌ی اصلی VNC، بسته‌ای به نام RealVNC تولید کرد. دیگر مشتقات محبوب وی ان سی شامل UltraVNC وTightVNCهستند. VNC از تمام سیستم عامل‌های مدرن شامل ویندوز ، MacOS و لینوکس نیز پشتیبانی می‌کند.

مشخصات سرور مجازی همیشه در دسترس با پایداری بالا

برنامه‌ی VNC چیست ؟

Vnc مخفف کلمات Virtual Network Computing و به معنی پردازش مجازی اینترنتی است. این اصطلاح بسیار رایج و کاربردی است و در امور سرور مجازی ( vps ) و سرور ابری نیز بسیار استفاده می‌شود. استفاده از VNC مزایای بسیار زیادی برای کاربران در هنگام وقوع مشکلات دارد. یکی از مزایای این تکنولوژی این است که استفاده از آن بسیار ساده و راحت بوده و نیاز کاربران به پشتیبانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

همچنین با استفاده از VNC می‌توانید در مواقع وقوع بسیاری از مشکلات، بدون این که تیکتی به بخش پشتیبانی ارسال کنید، خودتان مشکل سرور را پیگیری و رفع کنید.

به عبارت دیگر، برای مشاهده وضعیت لحظه‌ای سرور در هنگام قطعی شبکه و نبود دسترسی، VNC راه حلی آسان و مناسب است. شما با VNC می‌توانید وضعیت سرور خود را مشاهده کرده و در صورت وجود مشکل آن را بررسی کنید. مشکلاتی مثل: عدم امکان دسترسی به سرور.

به عنوان مثال بسیاری از سرور ها هنگام بوت ممکن است هنگ کنند و یا گاهی ممکن است در سرور لینوکس ، سرویس ssh به درستی اجرا نشده باشد، یا مثلا در سرور ویندوز ، نرم افزار remote desktop غیرفعال شود و بسیاری مشکلات نرم افزاری دیگر که خوشبختانه تمامی این امور توسط VNC قابل بررسی است. فقط کافی است وارد سرور شده و توسط وی ان سی مشکل را بررسی و حل کنید. VNC را بسیاری از افراد با نام console نیز می‌شناسند. با ما همراه باشید تا باهم با کاربردهای برنامه vnc آشنا شویم.

VNC چگونه کار می کند ؟

VNC در یک مدل سرویس گیرنده/ سرور کار کرده و از یک پروتکل شبکه تخصصی با نام Remote Buffer Frame یا RFB استفاده می‌کند. مشتریان VNC که گاهی اوقات بینندگان نیز نامیده می‌شوند، ورودی کاربر (اعمال کلید، به علاوه حرکات موس و کلیک و لمس فشار) را با سرور به اشتراک می‌گذارند. سرور های VNC محتویات فایرفاکس را با محتویات صفحه به اشتراک می‌گذارند. سپس آن‌ها را به دست کاربران می‌رسانند. علاوه بر اینها مراقبت از ترجمه ورودی مشتری به ورودی محلی را نیز انجام می‌دهد. به طور معمول، اتصالات بیشتر از RFB به سرور TCP port 5900 ارسال می‌شوند.

کاربردهای ابزار VNC

کار در محیط گرافیکی سیستم عامل لینوکس از راه دور..

دسترسی به سرور مجازی ( vps ) در مواقعی که شبکه‌ی آن مختل شده باشد و یا سرویس SSH در دسترس نباشد.

نصب سیستم عامل بر روی سرور مجازی یا سرور ابری.

یکی از ساده‌ترین راه‌های نصب سیستم‌عامل بر روی سرور مجازی و یا سرور ابری این است که از نرم افزار VNC استفاده کنید. با استفاده از Vnc می‌توان به راحتی سیستم عامل خود را بر روی سرور مجازی بوت کرده و مراحل نصب آن را انجام داد.

نرم افزار vnc viewer چیست ؟

نرم افزار Vnc Viewer برای ریموت کردن کامپیوتر بر روی گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. VNC Viewer دستگاه شما را به هر کامپیوتری در هرجای جهان متصل کرده و دسکتاپ آن را به شما نشان می‌دهد و با این کار، به شما اجازه می‌دهد تا آن را کنترل کنید. شما به وسیله‌ی VNC Viewer می‌توانید به راحتی، کامپیوتر خود را بر روی گوشی تنظیم کرده و در زمانی که به سیستم خود دسترسی ندارید کارهای خود را از طریق موبایل انجام دهید.

برای این کار کافی است IP سیستم خود را بر روی موبایل وارد کرده و در کنار آن به اینترنت نیز دسترسی داشته باشید. جالب است بدانید که هیچ محدودیتی از نظر کانکت تعداد سیستم بر روی موبایل وجود نداشته و شما می‌توانید به صورت شبکه و یا اینترنت بدون محدودیت زمانی سیستم خود را بر روی موبایل ریموت کنید. این برنامه از انواع سیستم عامل مانند Windows, Mac OS X, Linux, یا UNIX پشتیبانی می‌کند.

تفاوت RDC و VNC چیست‌ ؟

حال بیایید تفاوت vnc را با RDC یا remote desktop connection بررسی کنیم. به طور کلی، نرم افزار VNC به عنوان رابط کاربر با رابط گرافیکی سیستم‌عامل remote desktop عمل می‌کند.

VNC تصویر مانیتور سرور را به کامپیوتر و یا لپتاپ شما ارسال می‌کند. علاوه بر آن اطلاعات کلیدهای صفحه کلید یا موس را که شما روی آن کلیک می‌کنید را به سرور می‌رساند. به عبارت دیگر VNC محیط گرافیکی دسکتاپ ( Desktop ) را تحت پروتکل RFB به شما نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت VNC، در عمل مانند remote desktop connection ویندوز که به آن RDC نیز می‌گوییم عمل می‌کند، اما با تفاوت‌های بسیار.

RDC یا ریموت دسکتاپ چیست ؟

نرم افزار ریموت دسک‌تاپ یا RDC مخفف Remote Desktop Connection است که امکان کنترل یک سیستم عامل ویندوز را از طریق یک سیستم عامل ویندوز دیگر به کاربران می‌دهد. به عبارت دیگر، مدیریت سرور ویندوز از طریق نرم افزار RDC امکان‌پذیر است. همچنین صاحب سرور از طریق RDC می‌تواند تمامی تنظیمات سرور خود را که ممکن است به آن دسترسی نداشته باشد با سرعت زیاد انجام دهد.

اتصال از راه دور با RDC و VNC

مطمئناً بهترین پیشنهاد برای اتصال دو سیستم عامل ویندوز به یک دیگر استفاده از RDC یا برنامه ریموت دسکتاپ است. اما زمانی که سیستم عامل لینوکس باشد، به چه شکل باید به سرور خود متصل شد؟ یکی از راه‌های اتصال، استفاده از نرم افزار putty است. این نرم افزار مورد علاقه کسانی است که در کار با سیستم عامل لینوکس حرفه‌ای هستند. اما کسانی که با نحوه‌ی استفاده از Command ها در لینوکس آشنایی ندارند، بهتر است با استفاده از راه حل دوم به کامپیوتر خود متصل شوند. با نصب نرم افزار VNC، می‌توانند سرور لینوکس خود را مشاهده کنند.

VNC نرم افزاری است که می‌توان آن را بر روی هر سیستم عاملی نصب کرد. بنابراین، به کاربران، این امکان را می‌دهد که بتوانند از هر سیستم عاملی به عنوان کلاینت و به هر سیستم عامل دیگری به عنوان سرور وصل شده و با محیط گرافیکی آن را کنترل کنند. در واقع وی ان سی به عنوان یک استاندارد شناخته شده است که شرکت‌های مختلف نرم افزاری مانند tightvnc و یا realvnc به منظور توسعه آن، نرم افزارهای خود را مبتنی بر استانداردهای VNC نوشته‌اند.

جایگزین VNC چیست ؟

با وجود تمام مزایای گفته شده در مورد وی ان سی، برنامه‌های VNC به طور کلی کاهش یافته است و ویژگی‌های امنیتی و گزینه‌های امنیتی کمتری نسبت به گزینه‌های جدیدتر را ارائه می‌دهد.

مایکروسافت عملکرد دسکتاپ را در سیستم عامل خود با شروع ویندوز XP وارد کرد. دسکتاپ ویندوز از راه دور (WRD) به یک کامپیوتر این امکان را می دهد تا درخواست‌های اتصال از راه دور از مشتریان سازگار را دریافت کند. همچنین سایر سیستم های ویندوز ، تبلت های اپل iOS و Android و دستگاه‌های موبایل‌های هوشمند نیز می‌توانند از طریق برنامه‌های در دسترس به عنوان سرویس گیرنده ویندوز دسک‌تاپ عمل کنند.

WRD بر خلاف وی ان سی که از پروتکل RFB خود استفاده می کند، از پروتکل دسکتاپ از راه دور ( RDP ) استفاده می کند. RDP به طور مستقیم با فریمورفایرها مثل RFB کار نمی کند. بلکه، RDP یک صفحه دسکتاپ را به مجموعه ای از دستورالعمل ها برای تولید حافظه های فریم و انتقال آن‌ها در سراسر اتصال از راه دور تجزیه می کند.

موارد موردنیاز برای استفاده از VNC چیست ؟

برای استفاده از virtual network computing نیازی به چیز زیادی ندارید. برای اتصال به رایانه ای که سرور را اجرا می‌کند، یک اتصال TCP / IP شبکه، یک سرور VNC و مشاهده گر VNC کافی است. مشاهده گر VNC می تواند مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گیرد. همچنین برنامه‌هایی وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به طور مستقیم از تلفن همراه به رایانه‌ی خود دسترسی پیدا کنند.

نصب VNC بر روی کالی لینوکس چگونه است؟

برای اتصال به 2 ابزار VNC Client و VNC Server دارید. ابتدا باید برنامه vnc server را بر کالی لینوکس نصب کنید. به همین منظور ابتدا با دستوری که در زیر مشاهده می کنید، سیستم عامل خود را بروزرسانی نموده و سپس وی ان سی را نصب کنید

Apt-get update

سپس با دستور زیر می‌توانید vnc server را نصب کنید:

Apt-get install tightvncserver

هنگامی که نصب vnc تمام شد، با استفاده از دستور زیر برای اتصال، یک پورت باز نمایید. مانند: پورت 2580

vncserver :2580

پس از وارد کردن دستوری که در بالا نوشته ایم، سیستم از ما پسورد می‌خواهد تا برای اتصال از آن استفاده کنیم. اگر دکمه ی اینتر را بزنیم اتصال بدون پسورد صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که این کار امنیت پایینی دارد وباعث می شود که هر کس بتواند به راحتی به کامپیوتر شما وصل شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم یک پسورد سخت برای نرم افزار خود انتخاب کنید. این سرویس هم مانند سرویس RDP قابل کرک شدن است. به دلیل این که ممکن است به آن حمله بروت فورس کنند، بهتر است که از پسوردهای قوی که شامل حروف کوچک، بزرگ ، نماد و اعداد است استفاده کنید.