برخی از مردم دوست دارند صحبت کنند، برخی دوست دارند گوش دهند. و به این ترتیب پادکست ها متولد شدند. از "چگونه پادکست بسازیم" تا سوال طلایی: "قوانین ایجاد پادکست برای گوینده رادیو چیست؟"

پادکست ها نه تنها نحوه خواندن و تماشای داستان ها را تغییر داده اند. بلکه به تدریج جایگزین وبلاگ نویسی می شود. در چنین شرایطی ممکن است فکر کنید چیزی برای سرگرم کردن مخاطب با محتوای صوتی باقی نمانده و به زودی همه ما مجبور خواهیم شد به قالب های محتوایی دیگر روی بیاوریم. اما این محبوبیت اهمیت قوانین پادکست را نشان داده است.

در این مقاله ابتدا مهم‌ترین قوانین پادکست را بررسی می‌کنیم، سپس به نکاتی در لحظه آخر می‌پردازیم. اگر صاحب کسب و کار هستید و قصد ساخت پادکست و تولید محتوای صوتی در شیراز را دارید، از «دیجیتالیست» کمک بگیرید.

قوانین پادکست چیست؟

دیکشنری ها پادکست را اینگونه تعریف می کنند:

"نرم افزار صوتی سیستم (موسیقی یا گفتار) قابل دانلود از اینترنت"

به بیان ساده، پادکست ها برنامه های گفتگوی سرگرم کننده ای هستند که توضیحات علمی ارائه می دهند یا در مورد یک موضوع تحلیل و نظر می دهند.

توضیح آن آسان به نظر می رسد، اما قوانین پادکست یکسان نیستند. ایجاد و مدیریت یک پادکست که مخاطب را در آن غرق کند، نشان خود را دارد. لازم نیست روزنامه نگار باشید یا مدرک فوق دکترا در پادکست داشته باشید. شما باید قوانین ایجاد پادکست را بدانید و آنها را دنبال کنید:

ابزار و تجهیزات زیاد

ما هم مثل شما از وضعیت عجیب بازار آگاه هستیم. اما اگر جدی هستید، از سرمایه گذاری روی تجهیزات پادکست نترسید. اگر ایده روشنی دارید و می دانید چگونه آن را اجرا کنید، چند قدم از دیگران جلوتر هستید. با این حال، بدون تجهیزات مناسب نباید وارد سوراخ شد.

تجهیزات خوب قانون شماره یک پادکست است. تجهیزات مدرن مناسب برای کار شما (میکروفون، هدفون، نرم افزار ویرایش صدا و غیره) به شما این امکان را می دهد که چیزی فراتر از یک ضبط ایجاد کنید و شنوندگان خود را وارد آن کنید. در مقاله «ابزار تولید محتوا» می توانید در این باره بیشتر بخوانید.

شما نیازی به راه اندازی یک استودیوی ضبط حرفه ای ندارید. اما تجهیزات مناسب می تواند به حفظ کیفیت صدا کمک کند. همچنین یک سرویس میزبانی خوب (SoundCloud، iTunes، Spotify، YouTube یا نمونه های اصلی) را انتخاب کنید که پادکست (ترجیحا) را به صورت رایگان ارائه می دهد.

متخصص شوید

یکی دیگر از قوانین پادکست این است که در مورد موضوعاتی صحبت کنید که در مورد آنها دانش کامل دارید. اگر حوزه ای را انتخاب می کنید که در آن تجربه ندارید، ممکن است حرفه ای نباشید. در این صورت بعید است که مخاطب وقت خود را صرف آن کند.

اگر لازم است در مورد چیزی متفاوت از موضوع معمول در قسمت خاصی از قسمت صحبت کنید، این یک قانون پادکست است که آن را به طور کامل تحقیق کنید. اگر پادکست ضبط شده باشد، می‌توانید در هر زمان قسمت‌هایی از ویرایش را اضافه یا حذف کنید. همچنین می‌توانید میزبانی پادکست خود را برون سپاری کنید (یکی را انتخاب کنید که بالاترین کیفیت و بهترین قیمت را ارائه می‌دهد).

مخاطب خود را بشناسید

شناخت مخاطب نه تنها یکی از قوانین ایجاد یک پادکست است، بلکه یکی از قوانین اصلی هر شکلی از تولید محتوا است. بنابراین از ابتدا تصمیم بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی باشند. آیا شما یک مدیر عامل، دانشجو یا طرفدار دفاع از حقوق فلامینگو هستید؟

اولویت اصلی شما باید هدف قرار دادن محتوا برای یک مخاطب خاص باشد. با انجام این کار، شانس بیشتری برای به دست آوردن فالوورها و شنوندگان وفادار خواهید داشت. با شناخت مخاطبان خود، بهتر می توانید انتظارات آنها را پیش بینی کنید. شما باید و احتمالاً به این قسمت از قوانین پادکست توجه نکنید و خود و مخاطبانتان را گیج خواهید کرد.

به عنوان مثال، اگر پادکست شما واقعاً درباره فلامینگوها است، اما طرفداران همه حیوانات را هدف قرار می دهید، به احتمال زیاد افراد کمی برای بازدید از صفحه فرود شما انگیزه پیدا می کنند.

3 کوتاک

علاوه بر شناخت مخاطبان، شناخت مهمانان برنامه شما نیز یکی از قوانین پادکست است. اگر می‌خواهید مهمان‌هایی را برای یک قسمت دعوت کنید، قبل از ضبط پادکست در مورد آنها تحقیق کنید تا آنها را به خوبی بشناسید.

همه چیز را از تلفظ صحیح نام مهمان گرفته تا تخصص و زندگی آنها (که به مکالمه شما مرتبط است) بررسی کنید. اگر در مورد هر چیزی سؤالی دارید، لطفاً قبل از ضبط پادکست به طور خلاصه در مورد آنها صحبت کنید.

این به شما کمک می کند که یکدیگر را بهتر بشناسید و با مهمانان خود روابط دوستانه ایجاد کنید. مخاطب نیز از این موضوع استقبال می کند و مطمئن است که به یک پادکست حرفه ای و خوش ساخت گوش می دهد.

قوانین پادکست در مورد طول

گاهی اوقات غرق در پادکستی می شویم که ناگهان به طور غیرمنتظره ای به پایان می رسد و به دنیای واقعی برمی گردیم. گاهی اوقات این احساس به نظر می رسد که پادکست هایی که ما به آنها گوش می دهیم هرگز تمام نمی شوند. با پیروی از قوانین پادکست برای مدت طولانی، باید اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از این موقعیت ها برای شنوندگان شما اتفاق نمی افتد.

یک پادکست موفق باید طول مناسبی داشته باشد. یکی از سرویس‌های میزبانی پادکست، Omni Studio، داده‌هایی را جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد هر چه پادکست طولانی‌تر باشد، احتمال رها شدن شنوندگان کمتر است.

پس آنقدر پادکست نسازید که مخاطب خوابش ببرد. بله، فایل های 5 دقیقه ای به جایی نمی رسند. بهترین مدت زمان پادکست بین 15 تا 30 دقیقه است. به این ترتیب تمرکز افراد از بین نمی رود و صبورانه منتظر قسمت های بعدی خواهند بود.

گوش بده

ما در مورد اهمیت تعامل فعال صحبت کرده ایم، اما هنر گوش دادن یکی از قوانین پادکست است. به عنوان یک مجری، هنگام ضبط شنوندگان، فعال است. اگر مهمانان (یا سایر میزبانان) ببینند که از صحبت با آنها لذت می برید، آنها از صحبت با شما لذت خواهند برد. و شنوندگان هم همینطور.

در واقع گوش دادن به نیازهای مخاطب یکی از قوانین ساخت پادکست است. از شنوندگان بپرسید که در مورد پادکست شما چه چیزی را دوست دارند. چه چیزی باید تغییر کند؟ و چه نوع مهمانی را می خواهید در برنامه خود میزبانی کنید؟

گوش دادن به دیگران همیشه راه خوبی برای یادگیری آموزش آنلاین تولید پادکست زهرا شیراحمدی چیزهای جدید است.


ایجاد یک طرح

برنامه ریزی یکی از مهم ترین قوانین برای ایجاد پادکست است، منظور ما برنامه ریزی برای فرآیند پادکست است (شما باید اهمیت یک برنامه منظم انتشار را بدانید). شما فقط باید «آماده شوید»، برای هر ثانیه از پادکست برنامه ریزی نکنید و برای هر قسمت مجموعه ای از اسناد تهیه کنید.

با این حال، خوب است که یک ایده کلی از اینکه مصاحبه (یا داستان خودتان) به کجا می رود داشته باشید. مجموعه ای از سوالات یا موضوعاتی را که می خواهید به آنها بپردازید آماده کنید. می توانید آن را برای مهمانان خود ارسال کنید یا قبل از ضبط با آنها چت کنید.